13 januari 2013

Tjugondag Knut

Jag (observera jag, inte nödvändigtvis maken) hör till dem som är uppvuxen med traditionen att julen skall ut först Tjugondag Knut. Nuförtiden bor jag dessutom i Pargas, så då betyder det att julstjärnor och -stakar får stå framme ännu den här mörka tiden till och med Runebergsdagen. Trots Knut-traditionen fick granen ge vika redan på fredag kväll och kördes ut med fot och allt. Barren slapp vi till en stor del i år eftersom vi har en utsedd granplats (med uttag för ljusen) precis invis terassdörren. Tanken var att den skall stå "både" i matsalen och i vardagsrummet, så att man kan njuta av den så mycket som möjligt, och det har vi minsann gjort i år!

Årets gran

Granens egen plats

Vardagsrum, nuförtiden utan matsal


Matsal
I matsalen satte jag upp nya gardiner och efter det tog jag foto, ännu hänger där två julstjärnor och i två av fönstren finns ljusstakar, men de kom inte med på fotot. I trappan valde jag att lägga trappmattor, mest med tanke på Benjamins klättrande. De har dock överträffat alla våra förväntningar och fyller sin uppgift mer än bra för hela familjen. Grinden använder vi inte alls åt Benjamin, och själv är det skönt att inte behöva vara rädd för att halka i trappan. De är dessutom varma att gå på mitt i natten när man tassar upp till wc:n. Rekommenderar!

Trappan

Trappmattor
Söndagen fortsätter i städandets tecken, nedre våningens tur.

//Dani

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar