19 november 2011

Bergull och ulltroll

17.10 dokumenterar jag att jag har fått äran att pika hål för wc-rör och lavoarer. När bergullandet 19.10 (eller isolerandet på riktig svenska) börjar känns det verkligen som om det börjar hända grejer. Nu får vi ju jobba INNE! Såklart jag inbillar mig att det redan känns varmare inomhus trots att Sven med jämna mellanrum påpekar åt mig att det inte är möjligt att det blir varmare eftersom all värme försvinner upp genom taket, som ju inte är isolerat ännu. Detta innebär att det till och med är kallare inne än utomhus. Måste man vara ingenjör för att förstå sådant undrar jag... Nå, hur som helst får jag honom att gå med på att det åtminstone SER varmare ut inomhus eftersom väggarna ser så gröna och fyllda ut :).

Så här såg ju väggarna ut innan.

"Bergullning" på gång

Mera bergull

En annan positiv grej är att ekandet försvinner vartefter väggarna fylls med bergull. Många har sagt att isolerande med bergull inte är något trevligt alls, men precis som målandet är detta precis min grej, eftersom det går snabbt och man ser resultat genast. Me like! Återigen känns det som att pussla, och det gillar jag ju också :). Fast efteråt känner man sig ju lite som ett ulltroll eftersom det kliar och sticker lite varstans på kroppen... Någonstans visar det sig vara nån liten springa i fågelnätet eftersom det varje gång vi kommer till bygget har varit fåglar och pickat bergull åt sig från våra väggar. Jag misstänker dock att vår hustomte har samlat isolering åt sig inför vintern, för efter att ha isolerat dörrarna så visar det sig att detta problem är ur världen.

Nämnas bör att jag lördagen 22.10 var inställd på att åka ut till bygget för att bergulla vidare, men det visade sig då att mina polare hade andra planer, nämligen min möhippa! Så jag fick ta paus från bergullandet för att bland annat klä ut mig till sportfåne från laaandé och öva mig i att underhålla min blivande man. Bergullandet fick trots allt fortsätta på söndagen. På söndagen 23.10 blev vi också färdiga och Sven började plasta väggarna medan jag isolerade vindfånget.

Plast i matsalen

Plast i vardagsrummet

Datumet för golvgjutandet kan äntligen fastslås.

//Dani

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar