17 november 2011

Första "möbeln" i huset

Nu har vi takka! För första gången i mitt liv har jag ett hem med öppen spis!! Åtminstone snart... Förresten är den såååå fin att jag nästan inte vågar kalla den "takka" längre, för det är ju en KAKELUGN :). Det har varit ett par gubbar idag från Uunisepät och monterat den. Jag hade aldrig vågat drömma om att den skulle bli sååå bra!

Resultatet är här:

Mässingluckor fast
Mässingluckor öppna, glasluckor innanför, även de öppna på bilden
Spjället på sidan
Den är alltså 2240 mm hög, benvit och sådana där glansiga kakel. Framför kakelugnen kommer vi att placera ett "golvskydd" i samma mässing som luckorna och lådorna. Väggen bakom har Sven lagat räfflad, liksom spacklat den, eller rappat den egentligen. Nu bestämde jag, eller vi, idag att han gärna får laga hela väggen i samma material, det blir ganska speciellt. Här kommer en närbild:


Mycket har hänt igår och idag :)

//Dani

2 kommentarer:

  1. Wow, den e super fin! Jätte kiva modell! :)

    SvaraRadera
  2. Blåbärsglögg hittade jag i matbutiken, antagligen nån nyhet... och riktigt gott var det med!!

    SvaraRadera