27 november 2011

Fönsterbräden

Jag skrev ju tidigare om fönster och dörrar. Nu har jag tagit en bild på fönstret vi lägger in ovanför pardörrarna.

Dörrfönster

Onödigt många "pinnar" blev det, men hoppas det ser bra ut när det är på plats. Lite mer ljus bidrar det åtminstone med till vindfånget.

På tal om fönster så är de flesta fönstren oöppningsbara (det finns säkert inte ett sånt ord...). Med tanke på fönstertvättning är det väldigt skönt eftersom det bara finns en in- och en utsida att tvätta. De fönstren som går att öppna (eller måste gå att öppna) är placerade i köket, bastun, badrummet och sovrummen. Nackdelen med de oöppningsbara fönstren är att "limkluttarna" som spröjsen är fastsatta med på utsidan syns ifrån insidan. Det stör mig ändå inte, det är ju ändå utifrån det skall se riktigt bra ut. Orsaken till att jag ville ha sådana här fönster är att jag skulle få ordentliga fönsterbräden att placera exempelvis ljus/ljusstakar/orkidéer på (detta kan förstås ske först då alla minimala människor i huset har vuxit till sig). I sovrummen ville jag också ha fönsterbräden trots att fönstren är dubbla och öppningsbara. Då var Sven tvungen att fälla in dem. Resultaten ser ut så här:

Enkelt fönster i vardagsrummet

Dubbelt fönster i sovrummet

//Dani

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar