15 november 2011

Takka

Vår takka har vi tagit från Uunisepät. I dagsläget har jag absolut INGEN aning om hur den sist och slutligen skall se ut. Vi var nämligen där i februari och valde en som de hade i lagret. Sedan visade det sig att det inte heller var den de hade i lagret men nog en sådan vi hade sett på, så då fick vi välja antingen mellan en annan modell och samma sorts kakel eller samma pris och en annan sorts kakel eller något tredje alternativ. Vid det laget var jag så råddig redan så jag tyckte bara att vi nu tar  ett av de alternativen. Får se om jag ångrar mig.

 Hur som helst, det vi ville ha, och det jag även tror eller hoppas att vi har, är en kakelugn som går ganska högt, nu vågar jag dock inte säga hur hög den var, kan nämligen vara 1,80 eller 2,20...? Den borde vara bredare nertill för att sedan smalna av upptill. Meningen är att den också skall se gammaldags ut. Sedan borde den ha glasluckor, med mässingluckor ovanpå som dekoration när den inte är i användning.

Jag tror att vi tog någon sorts Klassikko-modell, alltså en i stil med denna:

Bilden är tagen från Uunisepäts hemsida.

Nåja, på torsdag kommer monteringsgubben och monterar upp den!! :) Jag väntar med spänning. Sedan får den torka ett par veckor varefter pipan ännu skall igenom taket. Sedan får vi sakteligen börja elda. Gissa vem som ska grilla korv i vinter!

//Dani

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar