17 februari 2012

Andra bullar

Medan Sven efter vår långa kakeldag (skriver snart ett inlägg om den) åkte ut till bygget för att ploga snön som öst ner idag satte jag igång att baka fastlagsbullar :). Eftersom jag är extremt kräsen, tycker bland annat inte om kardemumma och skall ha det mesta på ett visst sätt, så är det enklast att baka själv.


Jag lagar degen utan kardemumma förstås, när de kommer från ugnen skär jag små, små hattar av dem (halverar dem definitivt inte!), gröper ut lite innanmäte (vad heter det? bulla? bullfyllning??) och väter dem med lite mjölk. Sedan fyller jag dem med en röra som jag elvispat ihop av innanmätet, mandelmassa och mjölk så att fyllningen blir riktigt krämig. Därefter läggs den luftigt vispade grädden och hatten på. Till sist pudras bullarna med florsocker.

När Sven kommer hem skall dessa avnjutas, eftersom detta är en precis lämplig tid på dygnet för bakverk :) och jo, så här kräsen är jag med de flesta maträtter och bakverk.

//Dani

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar